Meteen naar de inhoud
Home » Westland wordt wereldberoemd!

Westland wordt wereldberoemd!

Publicatie Mens en werk – juni 2010

Rob van Holstein gaat Westland wereldberoemd maken 

Rob van Holstein begeleidt grijsdenkende ondernemers en organisaties op hun weg naar een kleurrijker denken en zoekt met het enthousiasme van een jonge hond oplossingen voor hun media- en marketingproblematiek. ‘Mensen, die me niet kennen, denken wat een rare snuiter is dat’. Een gesprek met een bevlogen man, een globetrotter bij wie puur Westlands bloed door d’aderen stroomt, die gaat voor eerlijkheid, respect en vertrouwen.

Door: Marianne Apon 


Rob van Holstein bewoont een modern appartement in Wateringen. Het is minimalistisch ingericht. Hier is duidelijk de kunst van het weglaten toegepast. Geen ‘truttemerul’ zoals Jan des Bouvrie overbodige accessoires pleegt te noemen. “Vroeger stond het hier vol. Had ik overal rotzooi. Weet je wat de beste oplossing is? Een container! Nu kan ik tenminste rustig werken.” Twee in primaire kleuren geverfde schilderijen aan de muur en twee witte vazen met nepbloemen in de vensterbank zijn de eyecatchers in kamer waarin hij werkt. De zon op de oranjerode bloemen veroorzaakt een soort explosie van vuur.

Rob fabriceert twee kopjes Nespresso in de open keuken, waar volgens mij nooit gekookt wordt, terwijl deze reclameman toch een heuse koksopleiding volgde in een ver verleden. “De koffiepads moet je eerst masseren, hè!? Anders is die koffie helemaal niet te drinken,” doceert Van Holstein en hij onthult twee gebakjes. “Welke wil jij? De moorkop of die andere? Kijk nou,  dat noemen ze tegenwoordig een moorkop. Vroeger had je er voor 1,25 gulden zóóó één,” moppert ‘ie, terwijl zijn handen een denkbeeldige moorkop ter grote van een voetbal vormen en hij zijn lichtblauwe ogen verontwaardigd op me richt.

Plateauzolen

Rob van Holstein (47) is geboren en getogen in het Westland en de jongste van vijf kinderen uit een ondernemersgezin. “Ik heb in Den Haag een koksopleiding gedaan, dat betekende elke dag op de fiets naar de Hoefkade, wat weer wel goed was voor de lijn, natuurlijk. Stadse prikkels en puberale driften deden mij in die dagen verlangen naar een wijde soulbroek en schoenen met plateauzolen. Om die te kunnen betalen stond ik  donderdag- en vrijdagnacht achter de hete ovens in de eerste echte broodfabriek van Nederland.” Zijn diensttijd op de Veluwe gebruikte Rob voor diverse horeca-, reclame- en marketingopleidingen. Daardoor kwam hij in aanraking met mensen uit het reclamevak en werkte vervolgens onder meer mee aan de eerste Fiat Panda commercial.

De hamer

“Op een gegeven moment had ik samen met vrienden een organisatiebureau dat modeshows en grote evenementen organiseerde. Ik woonde in de Herenstraat, had twee leerwinkels, gaf een uitgaansmagazine uit en reed in een dikke mercedes. Op een nacht kreeg ik bezoek van mijn buurman, die een hamer en een mes had meegenomen.  Hij dacht dat er wat halen viel en sloeg me bijna letterlijk de hersens in met die hamer….. Vanaf dat moment is mijn leven veranderd. Ja, je komt dan letterlijk de man met de hamer tegen. Als je aangevallen wordt in je eigen slaapkamer, in je eigen bed! Al je zekerheid is verdwenen. Je wordt voortdurend heen en weer geslingerd. Ik heb er jaren over gedaan om het vertrouwen in mensen terug te krijgen en ik heb moeten zoeken en zwerven om mezelf terug te vinden. Ben gaan reizen, naar India, Thailand, Albanië. Heb een tijdje in Spanje gezeten en daar maandenlang op een berg met een psycholoog zitten praten.

Op het strand van een eiland in Thailand heb ik uiteindelijk mijn wedergeboorte ervaren. Dat klinkt misschien raar/heftig en dat was het ook. Nee, ik had niks gedronken of gebruikt of zo. Ik voelde me daar zo alleen op de wereld. Ik liep verdwaasd over dat strand en dacht ‘ik heb echt niemand meer’. Op het moment dat ik in de branding zat gebeurde er van alles, toen het begon te stormen, keihard te regenen en alle ellende kwam er uit. Dat is de grote ommekeer in m’n leven geweest.”

Levensgenieter

De eerder genoemde container was een van de rigoreuze maatregelen die Rob nam om schoon schip te maken. Afscheid te nemen van een vorig leven. “Elk afscheid zie ik nu als een nieuw begin,” zegt hij. “daar heb ik lang over gedaan hoor. Die hamer is uiteindelijk een gelukje bij een ongeluk geweest! Ik zit nu elke avond op de rand  van mijn bedje en vraag me af: ‘Heb ik een leuke dag gehad vandaag?’ Vroeger zat ik op de rand van mijn bedje en dacht: ‘Hoeveel geld heb ik vandaag verdiend?’ ‘t Was allemaal schone schijn. Ik denk wel eens, ‘wat was ik een lul!’  Ik voel me nu lekker, zie wat belangrijk is in het leven. Het klinkt als een cliché, maar geluk zit echt in jezelf. Ik ben veel rijker dan veel mensen om me heen. Ik ben een levensgenieter gebleven. Zet mij op een terras en ik dans een avondlang op tafel. Mensen die mij niet kennen denken ‘wat is dat voor rare snuiter’?

Ik ben een non-conformistisch persoon. Laat me niet aan banden leggen. Ga niet voor de al bewandelde paden. Als ik evenementen organiseer ga ik op zoek naar iets aparts. Vorig jaar ben ik met zeventig man naar Ibiza gevlogen. De zoon van mijn opdrachtgever werd achttien. Voor een stickertje of een folder ga je naar een drukkerij. Maar voor het oplossen van iets aparts moet de klant denken: ‘daar moeten we Rob voor vragen’. 

Westland Greenport 2020

Wat het strand voor mij betekent? Vrijheid. Je ziet er weinig strakke pakken. Iedereen is er direct veel vrijer. Als ik ondernemers begeleidt neem ik ze vaak mee naar strand. Ik ben in opdracht van de gemeente Westland een film aan het maken voor Westland Greenport 2020. Daardoor ben ik toch eigenlijk weer zo trots op deze regio. Ik verbaas me steeds weer over de laconieke houding voor de kennis en vakmanschap die we binnen onze grenzen hebben. We zijn, gloeiende gloeiende! notabene het grootste tuinbouwgebied van de wereld! Eén van de pijlers waar de Nederlandse economie op drijft! Ik zou zeggen: vooruit de neuzen één kant op, met z’n allen de schouders eronder en gáán!! Binnen twee jaar moet de hele aardkloot weten waar we zitten en dat ze niet om ons heen kunnen. Dat is misschien wel makkelijker dan je denkt!

Binnenkort kunnen tig-miljoen bezoekers van Google Earth over de hele wereld kennismaken met de schoonheid van het Westlandse strand. Ik heb ruim 150 foto’s op die site gezet. Dat is een prachtige manier om gratis voor niks je eigen regio, museum of stuk natuur te promoten. Dus Westlanders, pak je fototoestel en leg je mooiste plaatjes vast.  Gratis reclame!”

Rob van Holstein, (het was) een lekker gebakkie!