Publicatie: Marketing Tribune – oktober 2014
In het 37ste deel uit onze serie ‘Ondernemer van de Week’ -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met ondernemer Rob van Holstein.
Hij runt een projectbureau voor marketingcommunicatie en werkt momenteel aan een betere positionering en promotie van Nederland. Dit onder de naam ‘Dutcheese’. Een bekend idee van the Dutcheese is de ‘100% Dutch cadeau-pakket-actie’.
Door: Peter van Woensel Kooy
Stel je zelf graag voor en vertel wat je binnen the Dutcheese precies doet. Ik ben Rob van Holstein en run een projectbureau voor marketingcommunicatie. Ik ontwikkel en adviseer bij complexe marcom-projecten. Deze voer ik sinds 1997 uit met een hecht team van samenwerkende ZZP´ers. Een ieder is gespecialiseerd in zijn/haar eigen discipline en gezamenlijk werken we voor het bedrijfsleven, NGO´s en initiëren eigen projecten om zo gaten binnen de marketingcommunicatie af te dekken. Wij pakken of ontwikkelen projecten die andere niet snel aandurven of aankunnen. Voor the Dutcheese ben ik de projectleider.
OK, de Dutcheese-case, kun je ingaan op het hoe en waarom van dit initiatief?
The Dutcheese is ontstaan vanuit zakelijke meetings met buitenlandse relaties. Als ik sprak met de oudere generatie werden wij Nederlanders altijd geassocieerd met molens, tulpen en kaas, spraken we met jongeren hadden ze het altijd over de Wallen, ons drugbeleid en Amsterdam. Bij Nederlandse merken kwam men niet veel verder dan KLM, Philips, Shell en wat branche gerelateerde namen. Maar Nederland is natuurlijk veel meer dan dat!
Zit er een ‘consumer insight’achter? Welke?
Na een onderzoek werd duidelijk dat zelfs “de Nederlander” spontaan niet veel Nederlandse merken of producten kon benoemen. Dit komt zeker voort uit het feit dat ook het Nederlandse zakenleven dat vreemde Calvinistisch trekje ‘Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’ bezigt. Het ‘steek je kop niet boven het maaiveld uit’ past echt niet binnen een effectieve marketing & communicatiestrategie. Je moet jezelf toch echt laten zien! Voor ons is belangrijk dat de Nederlandse consument steeds vaker laat horen ‘Oh, Is dat ook een Nederland product, dat wist ik niet’. Zo ontwikkelen we binnen the Dutcheese het juiste gevoel, zeg maar een stukje Nederlandse identiteit of Nationale trots. Daarvoor gaan we niet hossend in het oranje over straat, daarvoor moeten we beseffen dat we meer produceren en over de hele wereld exporteren dan we in eerste instantie denken. Dat maakt the Dutcheese duidelijk!
Werkt Dutcheese met reclame- of PR bureaus of andere stakeholders? En waar staat het merk anno 2014?
Op dit moment draait the Dutcheese nog op onze eigen mensen en wordt het als project volledig gefinancierd uit eigen middelen. Dat zal later in het project absoluut veranderen. We hebben de eerste twee fasen nu succesvol afgerond en voor het social-media gedeelte hebben we een eind 2014 prognose die we, zoals het er nu uitziet, al rond oktober bereiken. We zijn dus goed bezig.
We worden steeds meer opgemerkt en hoeven daardoor al minder moeite te doen om de bedrijven/merken mee te laten werken aan hun gratis promotie. Ja. Gratis. Ook daar kijken veel communicatiemedewerkers nog wel eens van op! Maar zo is het beschikbaar stellen van producten & samples voor een van de elementen binnen the Dutcheese – het 100% Dutch cadeau-pakket-actie – ook gelijk geen onoverkomelijke drempel meer. Hoe meer producten er in die pakketten zitten, hoe meer organische volgers, hoe sneller onze naam wordt doorgesproken, des te meer komen we in het vizier bij de merken en zo draait de cirkel steeds sneller rond.
Is de markt waarop jullie opereren met Dutcheese in Nederland volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe?
Ja,. Het is zeker niet gemakkelijk. Wij kunnen de Nederlandse merken en producten alleen promoten als deze ook echt aan the Dutcheese willen meewerken, want zonder hun toestemming komt er geen artikel, geen afbeeldingen, dus ook geen promotie van hun product. Aan de reactie of stilzwijgen op onze aanvraag zien we direct met wat voor ‘klant’ we te maken hebben. Is het een grote organisatie, zijn ze media-actief, snappen ze wat social media in de door ons aangeboden doelgroep voor hen kan betekenen, zien ze het nut van bijvoorbeeld sampling en hebben ze het vermogen om verder te kunnen én durven kijken dan hun eigen bureaustoel.
Als het artikel dan uiteindelijk door ons is geschreven, want storytelling is ook echt een speciale discipline, en het artikel is geplaatst dan moet je als organisatie natuurlijk ook het verdere traject meelopen. Dan moet je binnen je eigen netwerk ook duidelijk maken waar het artikel is te lezen, dan deel je het -als men al Facebook heeft- en re-Tweet je ook de berichten. Het is een totaal nieuwe vorm van communiceren én indirect reclame maken en binnen die vormen is er binnen het Nederlandse bedrijfsleven nog heel wat te leren. Vaak snapt men dat pas na een enig uitleg, terwijl dit zo logisch is voor een echte marcommer!
Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Het is natuurlijk prachtig als je op je diagram de lijnen van prognose en daadwerkelijke situatie stevig uit elkaar ziet lopen. Het is onwijs gaaf dat onze volgers super-actief meedoen aan bijvoorbeeld de 100% Dutch cadeau-actie en je leest de vele reacties erop. En het is helemaal tof als je het volgersaantal dagelijks – organisch – stevig ziet groeien. Dan hebben we een marketingtool bedacht/neergezet die ‘iets’ doet bij onze gebruikers. Alleen dat zou al voldoende moeten zijn,. Maar we willen natuurlijk veel meer.
Hoe gaan jullie verder?
Alle artikelen die op Facebook terecht komen staan gerubriceerd op de website. Deze worden in de volgende fase in het Engels vertaald en zo onstaat de eerste Engels website met de meest unieke Nederlandse producten en merken. Die site is heel geschikt als buitenlandse zakelijke partijen iets willen weten over die Nederlands producten.
Daarnaast hebben we de wens in Nederland een pilotstore van de Dutch store te openen. Een ‘winkel’ waar Nederlandse merken gebruik maken van shop-in-shop vierkante meters om hun product te promoten, etaleren, exposeren en uiteraard ook via de nieuwe technische mogelijkheden te kunnen verkopen. Dit moet een voor het publiek jaarrond open locatie worden voor showrooming van producten die je anders alleen maar op het internet tegen komt of die je niet in de reguliere winkelstraat tegenkomt. En net zoals een museum is er ook een inpandig winkeltje voor de stroopwafel, dropjes, paraplu’s, armbanden, boeken, vazen en heel veel andere echt Nederlandse direct meeneemproducten. Als dit werkt is het logisch vervolg een aantal Dutch stores in grote wereldsteden zoals Berlijn, London, New York of Beijing. 365 dagen lang productpromotie direct in je doelgroep!
Nog ander nieuws over Dutcheese te melden?
Heel veel,.. maar dat zit allemaal nog in de pen. Een tipje van de sluier kan echter ik wel lichten. Er ligt een getekende intentieverklaring met een vastgoedpartij om op een heel interessante plek in Nederland een Dutch design store te openen met een oppervlakte van 2400m2. Daarnaast onderzoeken we samen met een supermarktketen de mogelijkheid om het Dutcheese beeldmerk als vaandel op de verpakkingen van in Nederland geproduceerde aardappels, groenten en fruit te kunnen plaatsen. Slaagt dit dan is een mondiale uitrol hiervan op alle Nederlandse groente, fruit, bloemen, planten en bloemdragende planten als een Global identity zekere geen rare gedachten.
Daarom zeg ik: the Dutcheese are coming!