Meteen naar de inhoud
Home » De Zeetoren

De Zeetoren


Vraag/doel: reorganiseer een ‘stoffige’ locatie en ontwikkel een winstgevend profiel.

De Zeetoren : Natuurlijk ontmoeten & genieten!

2006: Realisatie expositie-, en natuurontdekkingsruimte t.b.v. de promotie en natuurontwikkeling in het gebied. Locatie De Zeetoren kwam tot stand door de samenwerking en giften en financiële injecties van verschillende organisaties. De opbrengsten uit de horeca moeten de volledige exploitatie dekken. Locatie de Zeetoren wordt ondergebracht in een besloten vennootschaap met commercieel doel onder het beheer van de Stichting ARK natuurontwikkeling.

2011: Door tegenvallende omzet is er al vanaf het begin een aanzienlijk tekort op de begroting. Stichting Ark Natuurontwikkeling vult deze tekorten jaarlijks vanuit haar organisatie aan. Deze situatie acht het bestuur niet langer wenselijk. PRO6 start gesprekken met directie over een mogelijke ‘overname’.

PRO6 start een onderzoek naar mogelijkheden en aanbevelingen. Het gat in de begroting wordt veroorzaakt door een te lage [horeca]omzet en de hoogte van de volledige personele lasten [horeca- en natuureducatiemedewerkers].

2012: PRO6 neemt de locatiebeheer op zich voor het doorvoeren van de ontwikkelde visuele re-styling en organisatorische reorganisatie. De daghoreca wordt gesloten. Contracten met horecamedewerkers worden niet verlengd. Een ‘vaste’ horecapartner verzorgt de catering op basis van continuïteit waarbij kleine vergaderingen en grote partijen door elkaar worden geslagen. Aanname boekingen, beheer horeca en afhandeling lopende afspraken loopt via PRO6. Hiervoor wordt een op email gebaseerd boekingssysteem ontwikkelt.

De locatie wordt, van boven tot onder, volledig opgeschoond van alle overbodige ‘frutsels’. Elke ruimte wordt  strak getrokken, gerestyled en aangepast voor boven de huidige gebruiksnorm. De voortuin wordt omgevormd tot een onderhoudsvriendelijke duintuin. De 34 meter hoge mast wordt van het torendak verwijderd waardoor een uniek 54 m2 meter groot dakterras ontstaat. Dat in een later stadium wordt uitgewerkt tot rooftop terrace.

PRO6 is de bouwmeester tijdens deze transformatie tot een hoogwaardige natuurbeleving-, feest- en vergaderlocatie. Er komt een harde grens tussen de horeca en de natuureducatie. Er is een budget van 50.000 euro voor re-styling en het inhalen van het achterstallig onderhoud. PRO6 verzorgt hiervoor de drietraps offerteaanvraag, de gunning, het toezicht en de eindcontrole op alle werkzaamheden.

Er komen nieuwe tafels van gerecyclede vloerdelen en ‘nieuwe’ wandverlichting uit een gesloopt bedrijfspand met een modern energievriendelijk lichtplan. Elke ruimte krijgt een natuurlijke tint in het interieur waardoor de ruimte direct meer aansluit bij de omliggende natuur. Op de begane grond van de toren wordt een multimediale expositieruimte ingericht.

De Zeetoren krijgt een vriendelijke uitstraling door een zachter kleurgebruik en de pay off: natuurlijk ontmoeten, natuurlijk genieten. Het geheel versterkt de nieuwe huisstijl! Voor de toren werd een layar-app ontwikkelt die de gebouwen in de omgeving duidde.

De huisstijl wordt volledig doorgevoerd in elke uiting aan en om het pand en de verschillende social media middelen zoals een bezoekersvriendelijke website met twee ingangen [zakelijk & particulier] en een B2B gericht twitter-account.

Tijdens de gehele transformatie bleef de Zeetoren open voor het afwerken van alle boekingen. Door het sluiten van de daghoreca kwam de focus op de zakelijke markt [vergaderingen, exposities, presentaties, heisessies] op weekdagen en particuliere bezoeken [bruiloften, verjaardagen, feesten] op zaterdag en zondagen.

Door de uitstekende horecaverzorging is er een extreme toename van aanvragen t.b.v. de zakelijke en de private markt. Mede door een doordachte [free-publicity] mediacampagne was de Zeetoren binnen drie maanden een echte Eye-catcher bij het publiek in de regio en bij de nationale Horeca.

Oktober 2012 gaf de deelgemeente Rotterdam aan dat deze vorm van uitbating buiten de bepalingen van de vergunning viel. De aangeboden horeca mag alleen worden aangeboden als ondersteuning bij de natuureducatie-activiteiten. Het doorrekenen van een meerjarenprognose van deze exploitatievorm valt negatief uit.

PRO6 trekt zich hierdoor terug als beheerder van de horecalocatie. Stichting ARK natuurontwikkeling wenst geen gebruik te maken van de website, het Twitteraccount, het nummer van de boekingstelefoon en de nieuwe huisstijl. De website en het Twitteraccount gaan of-line en alle nieuwe huisstijl elementen in, aan en om het pand worden verwijderd.

2013 – Vanaf 1 januari 2013 staat de Zeetoren in de ´verkoop´.

Stichting ARK Natuurontwikkeling is niet in staat de locatie kostendekkend te exploiteren en wenst de erfpacht over te doen aan een andere partij.

2015 – Vanaf 2 april 2015 heeft de Zeetoren een nieuwe eigenaar.

Nu – Bij PLSTK cafe is de missie duidelijk. Geen wegwerpplastic maar dagverse producten van traceerbare leveranciers die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan.