Meteen naar de inhoud
Home » Gratis Drinkwater – in de media

Gratis Drinkwater – in de media

Publicatie: HorecaVizier – maart 2018

‘Mooie kreet maar echt niets van waar!’ Hoor je horeca-ondernemers dan denken!

Maar lees dan onderstaande eens aandachtig.  De afgelopen weken stonden duurzame blogs en websites er vol van. In Hamburg, London, Berlijn, grote Amerikaanse steden en steeds meer landen ontstaat een door de lokale [horeca]ondernemers gedreven netwerk van waterpunten waar toeristen en bezoekers hun drinkwaterfles gratis kunnen vullen.

Het ‘Gratis drinkwater’ project informeert dat je genoeg water moet drinken, dat het kopen van water in een-keer-gebruiken-plastic-flesjes eigenlijk onzin is omdat we in Nederland een perfecte waterkwaliteit hebben, dat de omvang van het [zwerf]afval bedreigend wordt voor mens en milieu en dat er een perfecte drinkfles is voor warm en koude dranken die je minder kost dan alle plastic floppers om je heen.

Voor ‘Gratis drinkwater’ in Delft, Den Haag, Rotterdam en Scheveningen strand is men op zoek naar die sociaal bewuste ondernemers die het zakelijk aspect en de marketingtechnische mogelijkheden van het meedoen aan het project op waarde kunnen inschatten. Elk waterpunt is herkenbaar aan de raam/deursticker die duidelijk aangeeft dat hier ‘Gratis drinkwater’ verkrijgbaar is.

“Gratis drinkwater’ is klanten en omzet binnenhalen!

De start op een elke nieuwe locatie gaat via het realiseren van het waterpunten-netwerk in samenwerking met [horeca]ondernemers. Zij worden direct Blue Bottle ambassadeurs. Je hoeft er eigenlijk niets voor te doen, zij plakken een opvallende sticker op je deur, de gegevens worden opgenomen in de mobiele water app en op verschillende social mediakanalen. Het geeft het bedrijf een sympathiek ‘gezicht’ en het is, met een flesvulling van gemiddeld 2 eurocent, het goedkoopste marketingmiddel om bezoekers ook écht over je drempel te krijgen.

Voor de Nederlandse horeca ligt er nog een unieke kans. Als men een gevulde Blue Bottle met infostandaard op tafel zet weet elke gast direct het WAAROM van dit project! Zo geeft men de gast informatie over het voordeel van het drinken van water, het terugdringen van [zwerf]afval en de mogelijkheid om de fles aan het einde van het verblijf te kopen en deze voor de rest van zijn levensduur gratis te vullen bij de alle waterpunten over de wereld. Nog een keer kassa!

Zes keer geld verdienen aan ‘Gratis drinkwater!’

Daarnaast kan men overgaan tot het plaatsen van een water-unit. Deze zuivert en koelt gewoon kraanwater en maakt er zelf bruiswater van. Nooit meer slepen met flessen en onnodig gevulde koelkasten. Heeft u al zo’n installatie in huis dan is het serveren van Waterdrops met natuurlijke smaakjes de mogelijkheid tot het besparen van werk en opslag en het maken van extra omzet.

Recent is ‘Gratis drinkwater’ gestart in Delft, Den Haag, Rotterdam en strand Scheveningen en biedt alle [horeca]ondernemers gelijktijdig de beste mogelijk drink[water]fles aan tegen een absolute incentive verkoopprijs. Deze Blue Bottle is een RVS dubbelwandige thermosfles met een keiharde poedercoating en indien men dat wenst worden logos en/of de pay-off’s aangebracht d.m.v. laser. [verkoopprijs 500 ml. 15 euro / 750 ml. 20 euro]

Maak een onuitwisbare indruk met je bedrijf!

Het project is zo simpel als uniek en combineert twee kanten van de moderne samenleving; aan de ene kant de roep om duurzaam, samen iets doen en bewust leven en aan de andere kant zo’n project financieren door er een mooi businessmodel van te maken dat uitgroeien tot iets heel groots.

Publicatie: Delftsche Post – april 2018

Gratis drinkwater in Delft!

Met een Nederlands netwerk van waterpunten wil ‘Gratis drinkwater’ iedereen, overal en altijd de kans geven zijn herbruikbare drinkfles gewoon met kraanwater te kunnen vullen. Uiteindelijk doel is het afval dat door de stroom kleine plastic flesjes wordt veroorzaakt in 2020 terug te brengen naar 50% van het huidige gebruik! ‘Gratis drinkwater’ wil niet verbieden of met het vingertje wijzen maar door informeren en PRE-cycling [niet opruimen maar voorkomen] zorgen dat die stroom plastic afval direct afneemt. Soortgelijke projecten lopen inmiddels zeer succesvol in London, Berlijn, Hamburg en diverse grote Amerikaanse steden en de locaties nemen elke dag toe.

Als uit het hoofd van de dorpsgek ontsproten zwerft er al maanden een project door Nederland dat als visie heeft het gratis verstrekken van drinkwater aan alle houders van een herbruikbare waterfles.

Het idee erachter is zowel simpel als uniek: zorg dat mensen door informatie en voorlichting snappen dat het drinken van water essentieel is voor een gezond lijf. Maak daarnaast duidelijk dat het kopen van water en mierzoete ‘fris’dranken in plastic flesjes niet alleen ongezond is door de chemishe stoffen en weekmakers uit het plastic maar ook zorgt voor een constante stroom een-keer-gebruikte-plastic-flesjes die zo de afvalberg op, of de verbrandingsoven ingaan. En geef als laatste zetje iedereen, die geen herbruikbare plastic fles wil gebruiken, het best mogelijke alternatief in de vorm van de moderne RVS thermosfles 2.0 voor koude en warme dranken.

In Nederland is ‘Gratis drinkwater’ momenteel gestart in Delft, Den Haag, Scheveningen strand en Rotterdam. Voor diverse evenementen ligt een aanvraag op het bureau en inmiddels is er intensieve correspondentie met toeristische organisaties en overheden uit Cyprus, Aruba en Ibiza.

Bij de start op een nieuwe locatie begint men met het realiseren van het waterpunten-netwerk in samenwerking met de plaatselijke horeca, ondernemers en organisaties die als ambassadeur binnen het project willen, kunnen en durven samenwerken. Elk waterpunt wordt herkenbaar aan de raam/deursticker die duidelijk aangeeft dat hier ‘Gratis drinkwater’ verkrijgbaar is. Op deze waterpunten zijn ook de speciale Blue Bottles verkrijgbaar. Alle waterpunten worden weergegeven in een handige mobile applicatie waardoor je in Den Haag, London, Berlijn, Bonaire en alle aanstaande locaties altijd de laatste nieuwe waterpunten bij je hebt. Zo kom je misschien ook op plekken waar je voorheen nooit zou binnenstappen en ontdek je zo unieke pareltjes die voor andere verborgen blijven.

‘Gratis drinkwater’ zal daarnaast het gehele jaar aanwezig zijn op toeristische plekken, bij evenementen en gewoon langs de Hollandse stranden om in samenwerking met de waterbedrijven je fles te vullen als er nog geen waterpunt in de buurt is. Voor de Nederlandse horeca ligt er een unieke kans. Als hier op tafel een gevulde Blue Bottle met infostandaard staat weet elke gast direct het waarom van het project! Zo geeft men de gast informatie over het gezondheidsvoordeel van het drinken van water, het terugdringen van zwerfafval en de mogelijkheid om de fles na het verblijf aan te kopen en deze voor de rest van zijn levensduur gratis te vullen bij de alle waterpunten over de wereld.

De belanghebbende binnen ‘Gratis drinkwater’ zijn partijen binnen de lokale en regionale overheden, locatiemarketing, de toeristische sector en belanghebbende zoals waterbedrijven, afvalverwerkers, zorgverzekeraars, fitnessbedrijven, de lokale horeca en duurzame NGO’s. ‘Gratis drinkwater’ werkt op elke nieuwe locatie samen met hen om het project zo snel en zo breed mogelijk te kunnen uitzetten. Door samenwerken en kosten te delen krijgt elke nieuwe locatie al snel vleugels!

Nu de grote steden over de wereld inzien dat men door samenwerken hierin tot iets groots kan komen staat alleen het Nederlands NOUH NEE-denken het project nog in de weg. Als scholen, banken, organisaties, instellingen en P&O managers samen echt ‘JA’ durven zeggen, drinkt men straks ook in heel Nederland ‘Gratis drinkwater’.

www.gratisdrinkwater.nl


Zo is het ontstaan

Het idee voor ‘Gratis drinkwater’ is ontstaan tijdens een werkvakantie op Bonaire. De waterkwaliteit op de Caribische eilanden is net zoals in Nederland perfect. Het drinkwater wordt door verschillende filteringmethode uit het omringende zeewater gewonnen echter de toerist/bezoeker koopt uit vrees en onwetendheid over de waterkwaliteit op het eiland massaal water in plastic flessen en flesjes.

Niet alleen op Bonaire maar ook op onze stranden hier zwerft er een ongekende hoeveelheid plastic afval. Volgens vele afkomstig van andere landen en cruiseschepen. Maar waar het vandaan komt is om het even, het ligt ondertussen wel in de natuur, op onze kust en stranden. Daarnaast is het gebrek aan een goed statiegeldsystemen voor kleine plastic flesjes en blikjes een belangrijk onderdeel dat het probleem van de zwerfvervuiling nog eens veel groter maakt. De uitstel hiervan met drie jaar is een zeer onverstandige beslissing van de overheid en ’n nalatigheid van de industrie.

De uit Nederland meegenomen populaire plastic drinkwaterfles werkt in de warme gebieden gewoonweg niet. Door de omgevingstemperatuur is elke drank in een gewoon flesje binnen no-time lauw en de loskomende weekmakers uit het plastic zorgt voor een heel onaangename smaak en reuk aan je lauwe drankje. Om het water gekoeld te kunnen houden binnen ‘Gratis drinkwater’ is er voor Caribisch Nederland een speciale 100% recyclebare roestvrijstalen Blue Bottle met keiharde poedercoating ontwikkeld.

Blauw is een statement

Een mooie bijkomstigheid is dat deze blauwe thermosfles ook perfect is voor de thee, koffie, soep of chocomel in het koude Nederland. Een unieke eigenschap die al die andere plastic floppers echt niet hebben. Daarnaast is hij zo bedacht dat je er direct uit kan drinken. Door de brede opening gaan er heel gemakkelijk ijsklontjes en soepballen doorheen. Daarna maakt je hem met een afwasborstel in een teiltje heel gemakkelijk weer schoon.

Naast dat de drager met zijn Blue Bottle een opvallend statement maakt zorgt het voor een grotere project-herkenbaarheid. De fles wordt voor een absolute incentiveprijs 15 euro aangeboden en kan lekker mee naar huis als een duurzaam souvenir en dagelijks gebruiksartikel. Door middel van laser kan de fles voor bedrijven/organisaties gepersonaliseerd worden.

Publicatie: Duurzaam Bedrijfsleven – oktober 2018

Gratis watertappunten

Het nieuws dat de NS op 200 treinstations gratis kraanwater gaat aanbieden werd vorige week met luid applaus ontvangen. Het transportbedrijf verkiest duurzaamheid boven de omzet uit plastic waterflesjes van zijn stationswinkels. Om het zwerfafval van plastic waterflesjes overal tegen te gaan zou het goed zijn als er meer gratis watertappunten komen.

10-10-2018 10:20 | DOOR: JOYCE DE THOUARS 

Rob Holstein, oprichter van de Blue Bottle, heeft daar een oplossing voor. Een netwerk van gratis watertappunten, waar mensen hun herbruikbare flessen kunnen vullen. De watertappunten zijn te herkennen aan een sticker op het raam van deelnemende bedrijven en zijn te vinden met een applicatie. 

Gratis watertappunten tegen zwerfafval

Dergelijke apps voor gratis watertappunten zijn al populair in het buitenland. En op Bonaire is het concept van Blue Bottle al succesvol uitgerold. “Wat het verstrekken van gratis kraanwater betreft loopt Nederland echt achter”, stelt Holstein. Daarom houdt Blue Bottle deze week een pitch op de Global Goals Social Impact Challenge, die door de BNG Bank en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is georganiseerd. 

Global Goals Social Impact Challenge

Blue Bottle is een van de halve finalisten die voor een plek in de finale strijden. Alle ideeën die worden voorgedragen helpen de gemeenten om de duurzame ontwikkelingsdoelen te behalen. Van alle ideeën werd gevraagd om in ieder geval bij te dragen aan doel 12 van de Sustainable Development Goals (SDGs) dat om verantwoorde consumptie en productie gaat. Voor de deelnemers is het een kans om financiering te krijgen. 

Hoe draagt Blue Bottle’s concept bij aan het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelen?

“Met ons concept doen we als het ware aan ‘precycling’. Wij ruimen geen afval op maar zorgen dat er geen nieuw afval, in de vorm van plastic waterflesjes ontstaat. Door een netwerk van gratis watertappunten te faciliteren stimuleren wij mensen om herbruikbare flessen te gebruiken in plaats van plastic waterflesjes te kopen. Hiermee wordt zwerfafval tegengegaan.” 

Hoe komen jullie op dit idee?

“Dit project is ontstaan op Bonaire. Op dit eiland ligt aan de zuidkant heel veel zwerfafval, waaronder plastic flesjes water. Dat komt mede door de ruim 2 miljoen toeristen die het eiland jaarlijks bezoeken en geen kraanwater drinken. En dat is zonde want de kwaliteit van kraanwater is perfect. Doordat de afvalrecycling beperkt is en er veel vuil langs de weg ligt is het makkelijk om je afval daarbij te gooien. Wij zagen de oplossing in een netwerk van watertappunten waar mensen gratis hun herbruikbare flessen kunnen vullen.” 

Hoe werkt het precies?

“Ondernemers die zich op het netwerk willen aansluiten krijgen een sticker op hun raam. Daarmee wordt zichtbaar dat ze gratis drinkwater verstrekken. Voor de gebruikers zijn de tappunten te vinden met behulp van een applicatie. Er hoeft in ieder geval niets aangelegd te worden zoals met Join the Pipe en Made Blue.” 

Hebben jullie zelf deze applicatie ontwikkeld?

“Nee, we werken daarvoor samen met We-tap, een Amerikaanse app die al jaren draait. Vaak wil men bij het oplossen van problemen alles zelf gaan verzinnen. Maar wij hebben juist gekeken wat er al is. Als er een goede partij is dan is het beter dan daarbij aan te haken dan onnodige kosten te maken. Wij vinden het belangrijk om met een applicatie te werken waarin wereldwijd alle tappunten staan.” 

Hoe reageren horecaondernemers op dit plan?

“Nog veel horecabedrijven vinden dat water in de horeca niet gratis moet zijn. Men durft vaak niet verder te kijken en doet daardoor niet genoeg om de groeiende berg zwerfafval tegen te gaan. Maar water schenken kost een horecabedrijf nog geen cent per keer. Daarbij is het ook nog eens goede marketing om op deze manier mensen binnen te krijgen. Ook hebben wij een eigen thermofles van roestvrij staal, de Blue Water Bottle, die de horecaondernemer kan aanschaffen voor de verkoop. Daar zit ook een winstmarge op. Eigenlijk is er geen reden om niet mee te doen.”

Wat zijn de volgende stappen voor Blue Bottle?

“Wij hopen natuurlijk dat onze deelname aan de Global Social Impact Challenge een vervolg heeft. Als een gemeente met ons in zee willen gaan dan kunnen de 50 ondernemers in de stad ook bij ons aanhaken. Tegelijkertijd zijn wij ook in gesprekken met partijen in verschillende steden, waaronder den Haag, Delft en Rotterdam.

Op 12 oktober wordt bekend gemaakt welke vier ideeën door gaan naar de landelijke finale. Dit evenement wordt op 28 november in het Atrium van de VNG in Den Haag gehouden.”



Publicatie: div media – september 2019

GRATIS DRINKWATER genomineerd voor de ‘Trouw duurzame 100’

Dat Westland meer voortbrengt dan prachtige bloemen, verse groente en heerlijk fruit is bij Dagblad Trouw absoluut opgevallen. Deze week ontving Rob van Holstein uit Wateringen de uitnodiging voor het Duurzame 100 Festival op 10 oktober aanstaande. Zijn initiatief ‘Gratis drinkwater’ is genomineerd voor de titel ‘de duurzame 100’ van Dagblad Trouw. 

Na tien edities van de lijst rond de meest invloedrijke duurzame doeners en denkers gooit Trouw dit jaar het roer om. De focus ligt dit jaar vooral bij duurzame mensen en initiatieven vanuit de samenleving; bewuste mensen die een project beginnen om de wereld op hun eigen manier te verbeteren.

In de week voorafgaand aan 10 oktober plaatst Trouw de lijst in drie delen. De top 25 wordt tijdens het Duurzaam festival in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam bekend gemaakt. De speciale bijlage Duurzame 100, vol met verhalen over de initiatieven op de lijst, verschijnt bij de krant van 11 oktober.

***** ACHTERGOND INFORMATIE *****


GRATIS DRINKWATER

Met ‘Gratis drinkwater’ verminderen we het gebruik van fleswater/frisdrank in kleine plastic flesjes, blikjes en bekertjes. Bezoekers vullen hun herbruikbare drinkfles bij alle ‘Gratis drinkwater’ en openbare waterpunten gratis met lekker koel kraanwater. 

* STIMULERING gebruik kraanwater 

* TERUGDRINGEN van plastic afval 

* VERMINDEREN van zwerfafval 

* GROENE PROMOTIE van de locatie 

* VERLAGEN van de carbon footprint

Samen met [horeca]ondernemers zetten we een netwerk op van drinkwaterpunten. Zij tonen hun partnerschap met onze sticker op het pand, melden hun deelname op de sociale media en worden opgenomen in Refill, de mobiele waterpunt-app.

Ondernemer

Als ondernemer meedoen aan het ‘Gratis drinkwater’ project kost je GEEN inschrijfgeld, GEEN jaarlijkse contributie en verplicht je NIET tot de verkoop van Blue Bottles. Je bent overal vrij van! Als er gasten/bezoekers aankomen dan vul je gratis hun herbruikbare fles met gewoon KRAANWATER. Het gaat dus ook NIET om tafelwater aan gasten die plaats nemen in de zaak. 

Een flesvulling kost nog geen tiende eurocent en is daarmee je goedkoopste marketingtool. Die gasten staan namelijk ook echt bij je binnen!

* Wij plakken de sticker op het pand!

* Maken een foto van de ondernemer

* Plaatsen die op onze Facebookpagina’s en Instagram

* Plaatsing foto, N.A.W. en weblink in de [gratis] Refill app.

* Verspreiding persberichten aan de lokale media

[!] ‘Gratis drinkwater’ wordt volledig bekostigd uit winst van the Blue Bottle.

www.gratisdrinkwater.nl – info@gratisdrinkwater.nl – Facebook – Instagram