Vraag/doel: Het creëren van bewustwording en het bewerkstelligen van participatie bij burgers, gemeenten, het ambtelijk apparaat en het bedrijfsleven voor een betere verwerking van kostbare grondstoffen uit afval en het creëren van een circulaire economie.
Cleanupteam Nederland gelooft in voorlichting, bewustwording en het bieden van een alternatief om mensen een andere, betere keuze te maken.
Samen!
Het Cleanup team gelooft niet in dweilen met de kraan open. Zij geloven in voorlichting, bewustwording en het bieden van een alternatief om zo mensen te overwegen een andere, betere keuze te maken.
Zo geven zij solitaire zwerfafvalrapers een gezicht. Zij helpen hen met de opstart van hun eigen Cleanup team in de eigen gemeente, stad of provincie en steunen hen tijdens de opstart met raad en daad. Zo rollen zij samen een Nederland breed netwerk van Cleanup team locaties uit. Samen groeien in kracht! Het eerste Cleanup Team in Nederland zag het licht op World Cleanup dag 2018 in Wateringen en deze is sinds 03 juni 2020 actief als stichting.
Speerpunten
- VERMINDEREN – zwerfafval
- REALISEREN – directe recycling van herbruikbare grondstoffen
- BEWUSTWORDING – [on]zin eenmalig gebruik kleine verpakkingen
- TERUGDRINGEN – afval van eenmalig te gebruiken verpakkingen
- STIMULERING – gebruik kraanwater / bevorderen gezond gewicht
- GROENE PROMOTIE – positieve uitstraling / locatiemarketing
- VERBETERING RECYLINGPROCES – aanlevering schone monostromen
- MEETBAAR RECYCLEN – meetpunt met 99% recycling / Co2 vermijden
Uitwerking
Het Cleanupteam is een samenwerking van bewuste burgers die pro-actief bezig zijn met het rapen van [zwerf]afval binnen hun gemeente grenzen. In elke gemeente kan een Cleanup Team werkzaam zijn. Cleanup team leden komen uit alle lagen van de bevolkingen en maken gebruik van verschillende mobiele applicaties om hun raapsels vast te leggen, groot zwerfafval door te geven aan de gemeente of lokale afvalverwerker en het dichtbijzijnste gratis drinkwater -punt te localiseren.
Langlopende acties
Losse actiedagen zoals bijvoorbeeld World Cleanup dag,. Opzomeren,. of Doen worden de laatste jaren pubicitair gekaapt door de verpakkingsindustrie, politieke partijen, multinationals en/of merken als een dagje Greenwashing.
Door middel van langlopende actie creeren wij echte impact. Door de opbrengst of de enorme aantallen in zo’n langere actieperiode bereikt de groep eerder bewustwording en creert het ook echt impact. Daarnaast heeft zo’n langlopende actie of project ook de mogelijkheid de lokale en regionale media regelmatig te voeden met nieuwsfeiten, tellerstanden en behaalde mijnpalen.
De actie GEWOON DOEN bijvoorbeeld had een geplande looptijd van 12 maanden. [deze is mede door de coronamaatregelen en de invoer van statiegeld op kleine PET flesjes verlengd tot 18 maanden en sloot af op 30 juni 2021.
De actie YES WE CAN is gestart op 1 november 2021 en loopt tot 31 december 2022. Binnen deze actie loopt oop de zelfstandige actie ‘de Club van 100’ voor de werving van fondsen voor het achtendertig watertappunten voor de Westlandse basisischolen en voor het uitgeven van ruim 10.000 waterdrinkflessen aan de kinderen op die Westlandse basisscholen.
Sponsors en actiepartners
Binnen acties voor de Cleanup Teams vragen we altijd samenwerking van het bedrijfsleven en benaderen hen pro-actief voor het participeren en het leveren van goederen en diensten. Daarnaast is de samenwerking met organisaties op gebied van een duurzame samenleving, circulair ondernemen, recycling en een schone leefomgeving essentieel. Waar mogelijk vragen wij de gemeente de actie te adopteren of als een van de stakeholders te op te treden.
Handjes
Vrijwilligers, ons Cleanup Team, bestuursleden, hun familie/partners en alle andere inwoners in scholen, sportclubs, organisaties en bedrijven zetten zich samen in om de gezamenlijke acties te laten slagen. Zo laten wij namelijk samen zien dat onze leefomgeving er toe doet; voor nu en in de toekomst; dat wij anders [moeten] kijken naar ons consumeren én ons afval en dat het NU echt zo is: No more time to waste!
Past het?
Een project past altijd binnen de vele wensen/doelstellingen/eisen die het Cleanup Team zich stelt.
- het zorgt voor bewustwording bij verschillende kerngroepen.
- het sluit aan bij doel[en] binnen de Global Goals 2030.
- het sluit aan bij de wens van de gemeente om indirect [zwerf]afval te verminderen.
- het geeft brede publicitaire mogelijkheden de subsidiair als ‘groene partij’ te profileren.
[!] Tijdens onze projecten/acties vragen we aandacht voor: World Cleanup day / Clean Seas / One Less piece of plastic / Gratis drinkwater / the Blue Bottle / Helemaal Groen app. / Litterati app. / BuitenBeter app. / Refill app. en de nog verder uit te dragen organisaties en/of partijen.
Met het uitvoeren van Cleanup Team acties ontstaat een positieve beleving. Dit draagt bij aan een duidelijk statement; ik ben mij bewust van mijn doen en laat dat zien!
Alles over de verschillende Cleanup teams is te vinden via # www.cleanupteam.org